Vissza a hírek oldalra

Itt az idő elfelejteni az újévi diétát, és áttérni az életmódváltásra!

(2018-01-24 )

Az ilyen emberek számára az év legszebb pillanatai rendszerint fogyókúrától-fogyókúráig tartanak, ami lelkileg és testileg egyaránt megerőltető, de legalábbis nem normális dolog. Ami azonban ennél sokkal nagyobb baj, hogy szervezetünk kénytelen lesz hozzászokni a folyamatos jojó-effektushoz, a kellemetlen hullámvölgyekhez, hiszen a diéták tökéletesen alkalmatlanok arra, hogy tartósan lefogyasszanak minket. Hogy miért?

  • Egyrészt azért, mert lelkileg megerőltető az önsanyargatás, a koplalás és az éhezés, ami sokaknál mentális problémákat, ingerlékenységet, szorongást válhat ki, valamint a kellemetlenségek idő előtti feladását, magyarul a fogyókúra megszakítását, szabályainak áthágását.
  • Másrészt pedig azért, mert a diéták többsége arra késztet minket, hogy drasztikusan visszavegyük a bevitt kalóriák mennyiségét, ami logikusan súlycsökkenéssel jár együtt egy ideig, csakhogy szervezetünket nem tudjuk becsapni. Ilyen esetben testünk ugyanis tartalékoló üzemmódra vált, lelassítja az anyagcserét, ezáltal kis túlzással még attól is hízni fogunk, ha megeszünk egy almát.

Amint tehát láthatjuk, a diéták több szempontból is tökéletlenek arra, hogy leadjuk felesleges kilóinkat, de aggodalomra semmi ok, van egy megoldás, ami ha nem is hoz rögtön látványos eredményt, hosszabb távon garantáltan leadjuk vele a plusz kilókat, és nem tesszük tönkre vele a szervezetünket sem.

Ismerkedjünk az életmódváltás fogalmával

A modern társadalomban itt lenne már az ideje annak, hogy elfelejtsük a diéta fogalmát, és megismerkedjünk az életmódváltás kifejezéssel, aminek a lényege az, hogy haladéktalanul szakítunk addigi életformánkkal, illetve étkezési szokásainkkal, és áttérünk valami sokkal egészségesebbre. Amennyiben ugyanis felszaladt ránk némi felesleg, akkor bátran kijelenthetjük, hogy valami komoly probléma volt velünk a mindennapokban. Túl keveset mozogtunk, túl sok zsírosat vagy cukrosat ettünk, de az is lehet, hogy csak túl kevés folyadékot fogyasztottunk.

Rengetegen járnak hasonló cipőben, azonban csak kevesen jutnak el addig, hogy kielemezzék életmódjukat, és a gyors fogyás reményében egy ideig valami hangzatos diéta mellett döntenek, amitől talán fogynak is pár kilót, de mivel utána ugyanúgy folytatják addigi életvitelüket, a leadott felesleg csakhamar újra megjelenik testükön. Ezért fontos az, hogy inkább életmódot váltsunk, aminek a lényegét röviden és tömören úgy lehetne összefoglalni, hogy alakítsunk ki magunknak olyan étkezési szokásokat és egy olyan életformát, amiben a rendszeres mozgás mellett soha nem kell éheznünk, de közben olyan ételeket fogyasztunk, melyek nemcsak finomak, hanem kevés kalóriát is tartalmaznak. Ezzel a felállással elérhető, hogy testsúlyunk az első pár hónapban folyamatos csökkenésnek induljon, majd ha elérte az egészséges szintet, akkor stagnálni kezdjen.

Életmódváltás, de hogyan?

Az életmódváltásnak alapvetően három nagyon fontos alappillére van, amivel elindulhatunk a kijelölt úton, ahol nem vár ránk több kellemetlenség a plusz kilók miatt. Ez a három alappillér a következő:

1. Kezdjünk el mozogni!

Ha eddig nem volt az életünk része a rendszeres testmozgás, akkor itt az ideje találni valamit, hogy hetente legalább kettő-három alkalommal egy-két órán át intenzíven átmozgathassuk a testünket. Ez nemcsak azért fontos, mert sok felesleges kalóriától szabadulunk meg, hanem azért is, mert számtalan méreganyag távozik így a szervezetünkből, ami gyorsíthatja a fogyást, és erősítheti az immunrendszerünket.

2. Gyorsítsuk fel anyagcserénket!

A fogyás egyik alapja a gyors emésztés és az anyagcsere. Ezt a mozgás mellett a legkönnyebben a vízfogyasztás megnövelésével érhetjük el. Próbáljunk meg naponta legurítani a torkunkon 3-4 liter vizet, ami nemcsak felgyorsítja emésztésünket – ezáltal meggátolva a plusz kilók lerakódását –, hanem lecsökkenthetjük vele a számtalan magyar embert érintő dehidratáció kialakulásának problémáját is, amivel búcsút mondhatunk például a gyakori fejfájásnak.

3. Együnk sokszor és egészségeset!

Az életmódváltás a közhiedelemmel ellentétben nem arról szól, hogy életünk végéig éhezünk. Sőt, pont az a lényeg, hogy egy percig se maradjunk éhesek, mert akkor jön a fentiekben már említett tartalékoló üzemmód, és anyagcserénk újra lelassul. Az életmódváltás során arra kell törekednünk, hogy naponta legalább 5-6 alkalommal együnk, méghozzá mindig keveset, ám egészségeset, de legalábbis kevés kalóriás terméket. A sok zöldség és gyümölcs, a fehérjében gazdag ételek, a teljes kiőrlésű gabonából készült termékek például remek kiindulópontot jelentenek, de érdemes az interneten kutakodni receptek után, hiszen az életmódváltással nem kell lemondanunk a finom falatokról, csupán meg kell változtatnunk azt a rossz hazai mentalitást, miszerint (kis túlzással persze) mindent zsírral főzünk vagy sütünk, mindent agyonsózunk, és még a leveshez is fehér kenyeret eszünk. Ha ez sikerül, a plusz kilók miatt sem kell aggódnunk többé!

Nagyon elégedett vagyok mindennel! Várakozási idő szinte nem is volt, nagyon kedves az orvos és a recepciós is.
Kiss Andrea
Budapest, 25